Du har været savnet...

Sommerhusguide til børnefamilien

Vi har flere gange holdt ferie i sommerhus her i Danmark, hvor William har været lille.

Det har været dejligt, at kunne sætte sig ind i en bil og være fremme indenfor en overskuelig tid og have de ting med, som man nu har brug for, når man har små børn i husstanden. For det er jo ikke så lidt der skal pakkes 🙂

Derfor vil jeg gerne dele privat ud af mine erfaringer, samt tips og idéer til en god ferie i sommerhus i Danmark og det blev til denne sommerhusguide til børnefamilien.

Sommerhus

Ta’ afsted hele året…

Der behøver ikke at være høj sol og industriferie for at tage i sommerhus. Faktisk har mange af de ture vi har haft i sommerhus, været udenfor de famøse uger i industriferien. Selvom vejret ikke er til at sidde udenfor og spise eller ligge og slikke sol, så har vinteren, foråret og efteråret også sin charme.

Det behøver ikke at være dyrt…

Selvfølgelig er der uger hvor det er rigtig dyrt at leje sommerhus, men hvis du har børn som endnu ikke er startet skole vil jeg anbefale dig, at vælge uger udenfor skoleferierne. Der kan man virkelig finde nogle lækre sommerhuse til rigtig billige penge. Har du skolebørn, er du selvfølgelig afhængig af, at holde ferie i skolernes ferie. Og der er mit råd, vær ude tidligt. De lækre og lidt billigere sommerhusene ryger lynhurtigt.

Sådan vælger vi sommerhus…

Jeg indrømmer det… Vi er en familie befinder os bedst i et sommerhus, hvor der er lyst og luftigt. Og hvor vi har nogle af de samme muligheder som hjemme. Derfor har vi også nogle krav som skal være opfyldt for at vi føler at vi har en god ferie.

• Opvaskemaskine
  • Vaskemaskine
  • Spa
  • 1 plan
  • 3 soveværelser (et til os voksne, et til William og så et ekstra så vi kan invitere gæster til overnatning)

Det kan lyde lidt tosset, men jeg gider ikke tage i sommerhus og stå og vaske op i hånden. Det er bare ikke ferie for mig. Jeg vil meget hellere bruge tiden på at læse en god bog eller gå en tur. Af praktiske årsager mht. til at pakke syntes jeg at det er lettere at der er vaskemaskine, så man kan vaske i løbet af ugen. I sær hvis man har blebørn eller børn der er ved at blive renlige eller som stadigvæk har uheld. Vi har ikke selv karbad eller spa, så derfor nyder vi at kunne tage lange afslappende bade både alene og sammen. Faktisk har hele familien glæde af spa’en og den plejer at blive brugt flittigt. Vi vælger altid et sommerhus, som har et værelse mere end vi har brug for. For tit invitere vi gæster på besøg og så er det hyggeligt at de overnatter, da det giver et helt andet samvær. Ungerne kan lege til de falder om og vi voksne kan sidde og snakke og få et glas vin uden at skulle ud og køre.

Gør noget andet end i plejer…

Sidste gang vi var af sted gik vi old school. Vi droppede at se TV i den uge vi var af sted og spillede brætspil, læste bøger, gik i Spa, legede med William på gulvet på hans præmisser, lavede mad sammen m.m. Når vi tog ud af huset gik vi ture, legede med sne eller gik på museer. Det var ikke sådan at vi ikke havde vores Ipad, mac osv. med. Men vi var ikke online som vi ellers er det i dagligdagen. Det var en fantastisk uge, hvor vi kom helt ned i gear og tættere på hinanden. Det kan virkelig anbefales. Man kommer tilbage med fornyet energi og klar til hverdagen.

Vores ynglingssteder…

Vi har været i sommerhus rigtig mange steder i Danmark. (Som jeg vil skrive mere om en anden gang). Men uden at det skal blive en reklameside for en bestemt by, så har vi har en forkærlighed for Nordsjælland. Vi er vilde med Tisvilde og Gilleje. Særlig Gilleje syntes jeg er rigtig lækker. Der har jeg mange minder fra som barn, så måske er det ikke så underligt, at jeg nu kommer tilbage med egen familie, for at give nogle gode oplevelser videre, som jeg selv har haft. I Gilleleje er der rigtig lækre strande, byliv med en enkel café, tøjbutikker til børn & voksne, legetøj, specialbutikker med vin, te og chokolade og ikke mindst Irma og Netto. Og så ligger der den lækreste bager, som har noget rigtig lækkert brød. Gillejehavn er et helt kapitel for sig selv… Der er en skøn stemning om sommeren, med masser af liv og en lækker fiskebutik og flere spisesteder, ishus og hvad man ellers forbinder med en lille havn. Tisvilde er også rigtig lækker, men på en anden måske. (Det er i øvrigt der Kronprinsesse Mary med veninde og børn i flere år har holdt sommerferie). I selve Tisvilde by ligger der to populære badehoteller Tisvilde Strandhotel og Helenekilde Badehotel. Desuden ligger der lidt småbutikker, men slet ikke med samme udbud som i Gilleje. Tilgengæld er der en anden feriestemning i Tisvilde fordi der netop ikke er så mange muligheder for at købe så meget andet end dagligvarer, is og gå på restauranter. Og nu vi er ved det så kan man ikke skrive om Tisvilde uden at fortælle om Tisvilde Bistro, som både er restaurant og natklub med DJ Dan Rachlin og fra tid til anden også byder på intimkonceter med flere kendte danske kunstnere… Stedet man kommer, hvis man vil i byen om aften i Tisvilde uden børn. Tisvilde har også en rigtig lækker badestrand og et rigtig hyggeligt ishus hele ude for enden af Tisvilde, når man er kørt igennem byen. Vi plejer ikke at bo direkte i Tisvilde, men et par kilometer derfra i Tisvildelund. De huse som ligger der er rigtig lækre at holde ferie i. Der er både 1 og 2 plan. med Spa osv. De udlejes igennem flere forskellige sommerhusbureauer. Hvis du vælger en ferie i Gilleje eller Tisvilde er der kun en lille times tid til København som fx. byder på  Tivoli, Zoo eller en shoppingtur. Se evt. mere her for aktiviteter med børn i Københavnsområdet på Børn i byen.

Vores pakkeliste…

Vi har nogle ting vi altid tager med os, og derfor har vi også en fast pakkeliste, til vi skal i sommerhus. Du kan få inspiration til din egen pakkeliste her…  Køkken:

• Staniol
  • Evt. gryn/morgenmadsprodukter

Tøj:

• Gode trave sko/støvler
  • Varmt tøj (tilpasset årstiden)